معمار 1

به نام تکدانه معمار هستی
معمار 1

انجام تمامی کار های معماری به صورت (اتوکد و تریدی مکس و.....)
شماره تماس :
989379003132+
محمدزاده
لطفا نظرات وپیشنهاد های خود را بزارید تا به هر انچه سایت بهتر شود کمکی کرده باشید منتظر نظرات وپیشنهاد های شما هستیم

آخرین نظرات
  • ۱۵ اسفند ۰۲، ۰۹:۳۷ - مطهره قربانی
    ...
  • ۲۹ بهمن ۹۵، ۱۰:۴۲ - محمد
    افرین
نویسندگان

خانه عباسیان

يكشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۰۵:۴۱ ب.ظ

خانه عباسیان در خیابان فاضل نراقی، خیابان خرم، کوچه ایوان ناظم بیگ در شهر کاشان، استان اصفهان قرار دارد. این خانه یکی از جالب ترین نمونه ها در بین خانه های کاشان است. تنوع و تعدد فضاهای این خانه با هیچ یک از خانه های دیگر قابل مقایسه نیست، ضمن این که کیفیت فضاهای آن نیز تا حدودی با سایر خانه ها متفاوت می باشد.

خانه عباسیان دارای حیاطی کم وسعت و مرتفع است و شاید به همین دلیل است که حیاط در طبقات بالاتر بازتر و فراخ تر گشته تا فضای باز خانه دلتنگ و کوچک به نظر نرسد. این بازشدن تدریجی حجم حیاط سبب شده که در جبهه های جنوب غربی و شمال شرقی در جلوی هر یک از تالار های موجود، فضای باز نسبتا وسیعی همانند یک حیاط مستقل در ارتفاع ایجاد گردد. از سوی دیگر گسترش حیاط با شکلی منظم در جهت شمال غربی و در جلوی ایوان اصل خانه چشم انداز بهتر و عمیق تری را برای ایوان فراهم آورده است. این ایوان دارای تزیینات زیبای یزدی بندی است و ارتفاع آن از سایر قسمت های بنا بیشتر می باشد. در پشت این ایوان، تالار بزرگ صلیبی شکل قرار دارد که به همراه ایوان مجموعه فضایی مهم را پدید آورده است.

در جبهه جنوب شرقی، در طبقه اول یک تالار و دو اتاق سه دری واقع شده اند که با ارسی هایی به یکدیگر مرتبط می باشند و هنگامی که ارسی ها بالا می روند، فضای وسیع و زیبایی پدید می آید. روی این فضا در طبقه بالا ترکیبی از یک اتاق پنج دری، دو اتاق سه دری و دو ایوان دیده می شود که ایوان ها بین اتاق پنج دری و سه دری های طرفین قرار دارند. در نیم طبقه بالاتر دو فضای کشیده روی ایوان ها قرار گرفته اند که با روزن هایی از حیاط نور می گیرند.

در طبقه اول جبهه جنوب غربی، تالاری قرار گرفته که در پشت خود فضای وسیع تالار مانندی دارد. روی این قسمت نیز در طبقه بالا یک پنج دری با دو ایوان در دو سوی آن و همراه با یک صفه در جلو ساخته شده است که قبلا به آن اشاره گردید. در طبقه بالای این ایوان ها نیز فضاهای دیگری قرار دارند. قوس میانی پنج دری از خط نهائی نمای این جبهه اندکی بلندتر است.

اما در جبهه شمال شرقی حیاط، در طبقه اول شکل دیگری بروز می کند، به این صورت که نمای این بخش کاملا شبیه نمای جبهه مقابل آن یعنی جبهه جنوب غربی است. اما فضای واقع در پشت این بخش کاملا با فضای جبهه مقابل متفاوت می باشد و پائین تر از سطح حیاط قرار گرفته است. در طبقه بالای این جبهه یک اتاق سه دری با دو فضای کفش کن در طرفین قرار دارد که در نیم طبقه بالاتر به یک تالار تبدیل می شود و در نتیجه نمای این جبهه در میانه ارتفاع بیشتری می یابد.

حوضخانه مرتفعی در گوشه غربی بنا واقع است و فضاهایی در دو طبقه پیرامون آن قرار گرفته اند که از بخش های مهم خانه به شمار می آیند. سقف گنبدی شکل حوضخانه و سقف های گهواره ای فضاهای پیرامون آن از سطح بام بیرون زده اند. فضای دیگری نیز در گوشه شرقی خانه قرار گرفته که سقفی رسمی بندی دارد و با یک ارسی به سه دری مجاور آن باز می شود.

خانه دو ورودی مهم دارد، یک ورودی در گوشه جنوبی حیاط واقع است که شامل دو دالان، یک هشتی بزرگ، یک هشتی کوچک و یک حیاط سرباز می باشد که در مجموع با پیچ و خم بسیار و عبور از فضاهای متفاوت، وارد شونده را به یکی از راهروهای گوشه حیاط و سپس به سطح آن راهنمایی می کند.

در این خانه فضاها در شکل های مختلفی در کنار هم قرار گرفته اند. همچنین برای ایجاد تنوع فضایی بیشتر، بنا از تزیینات کاملا مختلفی با رنگ های متفاوت نیز برخوردار شده است. اکثر فضاهای خانه دارای سقف هایی با تزیینات یزدی بندی هستند و تالارهای خانه با  گچبری های رنگی و آینه کاری تزیین شده اند. وجود فضاهای متنوع در نیم طبقه ها و بالاخره اشتراک بخشی از فضای این خانه با خانه مجاور که به صورت پیش روی نیم طبقه دوم در جبهه جنوب شرقی پدیدار شده است نیز از خصوصیات قابل توجه این خانه به حساب می آید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی